top of page
Omslag till 8 – en roman om den odödliga, med gammalt svart piano och siffran 8 i orange

8 – en roman om den odödliga (2019)

Huvudrollen i den här spänningsromanen innehas varken av dirigenten Evy Rosbacka eller hennes manager Hector del Mar, eller deras terroriserande fiende Ken Parsons. Nej, huvudrollen har Jean Sibelius mystiska Symfoni nr 8, som debatterats världen över sedan tonsättaren gick bort 1957. Den som Sibelius komponerade på 1930-talet och sen aldrig visade för någon. Den som han senare ska ha eldat upp hemma i Järvenpää. En huvudrollsinnehavare utan ansikte och utan kropp.

 

Vi känner till hans sju symfonier, men den åttonde har förblivit en gåta. 8 är en roman om den odödliga – om musiken som aldrig fick klinga men som nu lyfter från boksidorna. Den häver sig in i vår tid med förkrossande kraft.

 

Med avstamp i tidigare okända händelser i samband med Vinterkriget i Finland 1939–40, förs läsaren genom ett Europa i brand vidare mot vår egen tid. Här pågår ett lågintensivt och högst privat krig i det klassiska musiklivet. Sibelius åttonde symfoni har under åren hemlighetsfullt bytt händer flera gånger: i Finland, i Sovjetunionen vid nazisternas framryckning, och senare i Italien under helt andra omständigheter.

 

Spåren av Sibelius sista symfoni kan slutligen anas och den lovar något stort – en välsignelse, eller en börda för tung att bära för en människa. I Stockholm kämpar dirigenten Evy Rosbacka för att behålla sinnesnärvaron och inte gå under. Musiken verkar nämligen ha en egen vilja. Hon plågas samtidigt av sin tidigare manager Ken Parsons, som är ute efter att förgöra henne.

 

Tony Lundman har skrivit en originell roman om besatthet, hat och fåfänga – och om kärleken till musik.

Ett 'tänk om' hänger i luften och boken börjar närmast thrillerartat ute i skogarna i Järvenpää 1939. Inte helt olikt den finlandssvenske författaren Kjell Westös roman Hägring 38 har Lundman låtit storpolitiken sippra in. [...] ... en bladvändare som skruvar sig kring självförbrännande kreativitet och den finländske nationaltonsättarens åttonde symfoni.
Opus Magasin / Johanna Paulsson

Han låter den mytomspunna åttan tjäna som ett nav i en roman som inte bara handlar om musiken och dess kraft utan även om besatthet, hat och kärlek. Detta kryddas med interiörer från den klassiska musikbranschens förläggare och artister. Sammantaget har Lundman på detta sätt skapat en annorlunda roman som är väl värd att läsas.
Capriccio.se / Staffan Sundkvist

bottom of page